Documental “Hermanos Oligor” de Joan López Lloret

Dissabte 25 Juliol a les 22:00h, coincidint amb la cloenda de l’exposició de NUADES de Clara Sullà tindrem al jardí de ESPAI TÒNIC el passi del preciós i tendre documental “Hermanos Oligor” del director de documentals Joan López Lloret.
En finalitzar comparteix amb nosaltres un fresquet DAIQUIRI!! fresquito fresquito veranito…!!

Cartel Hermanos Oligor

“Hermanos Oligor” (2004) es un documental estrany i fascinant de 85 min, Premi del Públic del Festival de Màlaga 2005, Premi al Millor Documental i Premi del Públic en Docúpolis International Film Festival Barcelona 2005.

Jomi i Senen, dos estudiants de Belles Arts que per històries de la vida acaben reclosos a València, al taller-sòtano de l’artista faller Manolo Martín. Joan López Lloret, després de conèixer el que allà s’estava teixint, va decidir que aquella història no podia quedar sepultada. I aixì descoberts també per Marcel.li Antúnez el que van començar representant al soterrani casi amb caire autoterapèutic, es trasllada posteriorment a festivals i sales de teatre d’arreu del món.

“Les tribulaciones de Virginia”, la peça escènica que els germans representaven és una història que apunta al cor dels espectadors. Amb tendresa, delicadesa i esquinçament, que explica una tragèdia amorosa que recorre a la infància, la innocència i la fragilitat, per conduir-nos a les intimitats de Virgínia i Valentí.

L’atmosfera, entre taller mecànic i circense, s’amaneix amb artefactes i politges en les quals integren joguines i autòmats reciclats.

Els Oligor esbudellen el funcionament del cor com si d’un mecanisme es tractésLa càmera de Joan López Lloret reflecteix amb tendresa a aquests dos artesans, i esmicola el seu lent procés de creació. El tancament enfront de l’exterior i la primmirada elaboració de tots els artefactes que reciclen per transformar-los en elements escènics.

Hermanos Oligor1Quan el muntatge es desenganxa del soterrani per sortir a la llum i presentar-se en els teatres, ho veiem gairebé tot, com si d’una càmera oculta es tractés. Amb un estil còmplice, el director, es limita a seguir -gairebé perseguir- als Oligor. A estones, aquesta persecució resulta superficial. Es queda en el mer acostament humà, i inesperadament, es desvia cap a un mur metafòric. Lloret manté viva la incertesa de la història.

El documental es desglossa en diverses parts. La primera La finestra, és una descripció de les coses, del que fan i qui són. Després, Joan López i Amanda Baqué, coguionista, fan la interpretació personal segons el que els van transmetent les vivències que filmen, a Les flors. Finalment, estableixen una comparativa amb el mur de Berlín a El mur on aquest món tancat de la RDA, i la seva pròpia història i queda reflectida.

Per a aquesta ocasió a ESPAI TÒNIC comptarem amb la presència del director Joan López i de la coguionista Amanda Baqué, els quals un cop finalitzat el passi, ens explicaran i es deixaran preguntar.

Joan López ha treballat com a free-lance en diferents produccions audiovisuals, ha dirigit més de 10 documentals tant d’històries i persones de l’entorn proper, com històries ocorregudes a Alemanya, Holanda, El Salvador, Nicaragua, Irlanda del Nord o Mèxic.
Alguns, com “Hermanos Oligor” (2004) que presentem ara a ESPAI TÒNIC, “Utopia 79” (2007), “Sinaia, més enllà de l’Oceà” (2011) o “La Cigonya Metàl·lica” (2012) han recorregut diferents festivals internacionals i han estat estrenats en diverses sales de cinema a Espanya.

Us deixem amb una entrevista a diagonalperiódico i fins dissabte 25!
Algunes fotografíes son de Andy Castro per ORIGAMA®

1 resposta

Trackbacks i pingbacks

  1. […] passat a ESPAI TÒNIC vam tenir el plaer de poder projectar del mateix autor el documental Hermanos Oligor (2004), guanyador de diversos […]

Deixa una resposta

Vols unir-te a la conversa?
No dubtis a contribuir!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.